قطعات 100% اصلی کیاموتورز در بازرگانی محمد ، با خرید از ما آسوده خاطر سفر کنید

کیا موهاوی (راهنمای خرید) برای مشتریان

کیا موهاوی (راهنمای خرید)

جی‌فاکتور: از هنگامی که کیا موتورز تصمیم گرفت بزرگ شود تا به امروز بیش از 6دهه می گذرد و درطی 10سال گذشته قد کشیدن این شرکت که ابتدا با صنایع سنگین شروع کرد و حال با تولید سالیانه بیش از یک میلیون دستگاه ، بخشهای بزرگی از بازار امریکای شمالی و آسیا را دردست دارد با سرعت بیشتری رخ داد . . .

 

کیا می دانست که می خواهد بزرگ شود! اما مطمئن بود که برای گام گذاشتن به این بخش بازار یا باید مقتدر حضور پیدا کند یا درصورت ضیف بودن از بین می رود. به همین دلیل به سراغ Peter Schreyer آلمانی – مدیر اسبق دپارتمان طراحی آئودی و طراحی فولکس واگن – رفتند و نهایتا خودروی کانسپتی با نام Mesa معرفی کردند که سرآغاز تولید مدلی با نام موهاوی (نام منطقه ای در ایالات متحده) یا همان Borrego (که با این نام درایالات متحده بفروش می رود) شد.

 

کیا با شناخت خوب از یک شاسی بلند لوکس و تسلطی که « شره یر » داشت ، Mohave را با تلفیقی از دماغه فورد وعقب لندکروزر و لکسس ، سرانجام با دو پیشرانه V6 به حجم 3.8 لیتر و V8 به گنجایش 4.6 لیتر که از نقطه نظر فنی شبیه به پیشرانه جنسیس با اسب بخار کمتر و گشتاور بیشتر است با دونوع جعبه دنده 5 و 6 سرعته خودکار تولید نمود.

البته از ابتدای سال 2010 یک پیشرانه 3لیتری و V6 و VGT دیزلی نیز به آن اضافه شد و کمپانی هم اعلام کرده تاکنون بین 80 تا 85 درصد فروشش مربوط به مدل V6 آن بوده.

 

ورود به کابین . . .

کیا برای موهاوی یک استارتر طراحی کرده که قبل از سوار شدن می توان به کمک آن خودرو را روشن نمود. رفتن به داخل کابین نیزهمان راحتی سوار شدن به اسپورتیج را دارد البته با کمی ارتفاع بیشتر!

به محض تکیه زدن برپشت فرمان کاملا حس می کنید که سوار بر یک SUV تمام سایز با زوایای دید عالی هستید که نقطه کور برایتان باقی نمی گذارد، یعنی زوایای گوشه های راست و چپ جلو به خوبی دردستانتان است. کنسولی به سادگی و بدور از حجم‌های عجیب وغریبی که ژاپنی‌ها در شاسی بلندهایشان استفاده می کنند طراحی شده و آن خط و خطوط منظم و مرتب آلمانی در او مشهوداست.

 

بخش اعظمی از امکانات مثل دو دریچه از4دریچه سیستم تهویه ، سیستم صوتی و ایرکاندیشن در بخش میانی قرار گرفته که دور آن را – مثل تمامی بخش‌های کنسول – یک نوار طرح نقره ای رنگ با کیفیت بسیار پایین فراگرفته است. حتی کیا سعی کرده تا در کنسول و درها از تریم طرح چوب با نورپردازی قرمزاستفاده کند اما ای کاش کمی به کیفیت توجه می کرد.

به هرحال موهاوی را می‌توان از نظر کیفیت داخلی چیزی بین سانتافه و اسپورتیج فرض کرد و تنها نقطه قوت در مواد بکار گرفته شده چرم روی صندلی‌ها باشد و بقیه نقاط طبق معمول نا امیدکننده است.

 

شروع به حرکت . . . .
با فشردن دکمه استارت/استاپ ، پیشرانه V6 و 24 سوپاپ و 3778 سی سی روشن می‌شود، صدای پیشرانه از داخل ضعیف بگوش می رسد و شما را به یاد موتورهای تویوتا می‌اندازد. این پیشرانه 276 اسب بخار در دور موتور 6000 تولید می کند که برابر با ماکزیمم گشتاور 362نیوتن‌متر در دور موتور 4400 است.

 

جعبه دنده 5سرعته خودکار تیپترونیک را درگیر می کنم ؛ کوچکترین فشار بر پدال گاز ناگهان دماغه خودرو را از زمین بلند کرده و مثل یک اسب وحشی موهاوی به جلو می جهد که این عکس العمل به پدال گاز در دنده یک دقیقا مرا یاد اوپیروس می اندازد.

اگرچه دریک شاسی بلند لوکس نباید دنبال شتاب گشت اما پس از لمس کردن دنده یک و رسیدن به دنده دو در زمان 11.1 ثانیه سرعت 100 کیلومتر احساس شد( 8.4 بصورت استاندارد) .

 

نکته جالب تر در اینجاست که صدای غرغر کردن اسپورت پیشرانه شبیه همان طنینی که در لکسس RX350 است به گوش می رسد اما هرچه به دورهای بالاتر موتور می روم دراین صدا تغییری حس نمی شود. آن شتاب اولیه و عکس العمل تیز نیز در ضرایب بعدی دنده ها دو سومش افت می کند و گویا سواری موهاوی از احساس یک سدان نیمه اسپورت مجددا در غالب یک شاسی بلند قرارمی گیرد وکم کم رام می شود.

 

گشتاور تولیدی بسیار عالی است و داشتن تورک بالا یکی از بخش‌هایی است که یک شاسی بلند به آن نیاز مبرم دارد. دنده ها تا عدد 4 ارتقاء می یابد و سرعت روی 120 تا 140 درحال بازی کردن است و فاصله بین سرعت 75 تا 105 کیلومتر در 3.9 ثانیه طی می شود. هر بارشل کردن پدال گاز حدود 1000 تا 1500 دور از دور موتور می گیرد اما معکوس گیری جعبه دنده از افت بیشتر جلوگیری می کند.

کنترل فرمان دندانه شانه ای که در 3.5 دور قفل می شود، عالی است و هیچ جای بازی در سرعت‌های بالا برای شما نمی گذارد و کلیه لرزش‌های ریز و درشت را جذب می کند و حتی اجازه از دست رفتن کوچکترین کنترلی به شما نمی‌دهد. این فرمان حتی در محیط‌های کوچک توانست در دور کم بپیچد.

 

سیستم تعلیق تعریف شده برای موهاوی از نوع کمک فنرهای گازی به همراه دوبل جناقی ضد شک در جلو و چند اتصالی و خفه کن و سیستم تغییر ارتفاع درعقب است که با حمایت سیستم کنترل پایداری الکترونیکی جای ترس برایتان باقی نمی گذارد!

شاید از نظر چسبندگی بتوان آن را فراتر از هم قدشان دانست و با توجه به طول 4.8 متر، عرض 1.9، ارتفاع 1.8 ، فواصل اکسلهای 2.8 و فاصله تایر تا اطاق 215 میلی متر و درنهایت تقسیم ارتفاع به عرض و رسیدن به عدد 1.05 در خواهید یافت که چنین تعادلی دور از ذهن نبوده و با کاهش ارتفاع سیستم تعلیق خواهید توانست براین هندلینگ و چسبندگی بیشتر بیافزایید.

 

پس از پیمودن پیچ مسیری مستقیم پیش رویم قرارگرفت که با توجه به شناخت قبلی جای مناسبی برای ثبت 400 متربود واین اتفاق در سرعت 140کیلومتر ودر16.3 ثانیه رخ داد وهرچه به سرعت افزوده می شد صدای وارد شده به داخل کابین در حال افزایش بود و باید این ضعف را درعواملی چون عایق بندی نامناسب،کیفیت پایین قطعات داخلی (که کیا در آن زبانزد خاص و عام است) والبته رینگهای 18 اینچی و تایرهای 265با دیواره 60 جستجوکرد.

اگر بخواهید لمسی از صدای داخل و عملکرد سیستم تعلیق داشته باشید باید بگویم عملکردش تلفیقی از نرمی پرادو و تعادل بالای لندکروزر و صدای منتقل شده به داخلش از پستی بلندیها با توجه به کنار گذاشتن زوزه‌های اسپورت در سرعتهای بالا چنگی به دل نمی زند!

راحتی در حین حرکت با این SUV نیز ملموس است و تنگی فضا در هیچ کدام از ردیف‌ها برای پا و سر وجود ندارد که با ردیف سوم توانایی حمل 7سرنشین را به موهاوی داده، اما از فضای صندوق بارکاسته است.

 

نقطه قوت دیگر موهاوی، سیستم ترمزضد بلوکه با پشتیبانی ترمز کمکی و سیستم تقسیم نیروی ترمز درکنار دیسکهای 12.9 اینچی در جلو و 12.8 اینچی درعقب است که درسرعت 100 کیلومتر و پس از 41 متراین جثه 2تنی را متوقف می کند.

به مبحث ایمنی آن باید کمربندهای پیش گیرنده سه نقطه ای، بالشتک‌های جانبی برای هر 3ردیف و جلویی برای سرنشینان جلو، سیستم حفاظت از سر و دوربین دید عقب، سیستم کنترل ثبات و پایداری، سیستم کنترل باد تایرها، کنترل کشش و کنترل در سربالایی و سرپایینها اشاره کرد.

اما از یک نکته مهم دیگر که در خصوصش سخن نگفتیم مخزن سوخت 82 لیتری است که برای مصرف 14 لیتری در هر یکصد کیلومتر در شهر در نظر گرفته شده که برای چنین پیشرانه ای قابل قبول است. موهاوی حتی در این مدل مجهز به سیستم کنترل گشتاور شده و به کمک یک حسگر و آنالیز شرایط جاده میزان تورک مورد نظر را به چرخ‌ها می‌رساند.

 

درخصوص جعبه دنده تیپترونیکش هم باید اضافه کنم که قابلییت مانورپذیری و گرفتن دور موتور بالاتری را به شما می‌دهد و برای یک سواری بیابانی که نیاز به قدرت بیشتری دارید، توصیه می شود البته نه در شهر، زیرا بر مصرف شهری سوخت در صورت استفاده روزمره خواهد افزود اما چابکی موهاوی را دوچندان و آن را مبدل به اسبی می‌کند که افسارش در دستان شماست و با هراشاره‌ای خواسته تان را برآورده می کند.

جمع‌بندی . . . .

آن چیزی که در خصوص نقاط قوت موهاوی می توانم بگویم پیشرانه تیز با توانایی تولید گشتاور بالا، جعبه دنده ای بی صدا و نرم که در حال تعویض دستی احساس یک خودروی سدان را به شما می دهد، با فرمانی کنترل پذیر که کوچکترین ضربات وارد به اطاق را جذب می کند، سیستم ایرکاندیشن بسیار قوی ، وجود تعادلی عالی در پیچ‌ها وسرعت‌های بالا و نبود حرکات گهواره ای ، اطاقی جادار و راحت با آرگونومی مناسب که تمامی ادوات در دسترس راننده قرارگرفته، سیستم تعلیقی نرم، آرایش خوب بدنه با کروم و سیستم نور LED، ترمزهای قوی واز همه مهمتر دید بسیار عالی به اطراف و نبودن هیچ نقطه کوری اشاره کرد.

 

درمقابل نکات منفی همچون فضای کم بار، صدای بالای پیشرانه در دورهای رو به افزون موتور، قیمت بالا و البته مورد قابل توجه که همچنان کیاموتورز با آن مشکل دارد، کیفیت پایین مواد بکار گرفته شده در فضای داخل کابین است.

نوع مطلب: 

دفتر مرکزی : تهران ، خیابان اکباتان ، نبش کوچه آهنین - ساختمان تجاری معصومی ، طبقه دوم پلاک 86
ایمیل: moh.jourmohammadi@yahoo.com

تلفن: 35293 , 35298000 , 33938844 , 33982453 , 33934550 , 33936753 , 33937468

فکس: 33965388